Klachtenregeling

Klachtenregeling voor fysiotherapie

Hoewel je er als patiënt vanuit mag gaan dat fysiotherapeuten hun vak zo bekwaam en professioneel mogelijk beoefenen, kan het voorkomen dat je het toch niet eens bent met de behandeling, keuzes of het gedrag van de fysiotherapeut. 

Indien dit het geval is en je een klacht of geschil wilt melden kan dat middels de wegen uitgelegd in dit artikel.

Laten we eerst in gesprek gaan

Om te beginnen is het de moeite waard om een gesprek aan te gaan met je fysiotherapeut of contact op te nemen met de praktijk waar de fysiotherapeut werkt. Vind je het moeilijk om je probleem in een gesprek aan de orde te stellen, dan kun je iemand meenemen, bijvoorbeeld een familielid of iemand die je vertrouwt. Voor advies of bijstand over de aanpak van het gesprek kan je terecht bij een patiëntenorganisatie, zoals Zorgbelang Nederland.

De fysiotherapeut en praktijkhouder plegen overleg over de klacht en bepalen de te nemen acties en welke tijd nodig is voor het oplossen van de klacht. Jij wordt uiteraard geïnformeerd over dit proces. De praktijkhouder is verantwoordelijk voor het gedegen begeleiden van de interne procedure en communicatie naar jou toe. De klacht wordt afgesloten met een tevredenheid controle en genoteerd in ons klachtendossier. Hierin wordt de aard, oorzaak en de oplossing alsook de betreffende fysiotherapeut, praktijkhouder en gegevens van jou en/of de aanklager vastgelegd.

Klachtencommissies voor fysiotherapie

Indien bovenstaande niet gewenst is kun je terecht bij een externe partij. Voor de fysiotherapeuten die werkzaam zijn in de vrij gevestigde markt heeft het KNGF een klachtencommissie aangesteld. Hierdoor kun je een klacht snel en gemakkelijk aan een onafhankelijke commissie voorleggen. Het klachtrecht is klagergericht en streeft naar herstel van de relatie tussen de klager en de zorgprofessional. Tevens wordt de kwaliteit van fysiotherapie door een professioneel klachtenorgaan ook gewaarborgd. Je kunt telefonisch contact opnemen met de KNGF Ledenvoorlichting via 033-4672929. De klachtenfunctionaris bekijkt samen met jou de klacht, adviseert in het proces en zoekt met jou naar een oplossing.